Wil je graag reviews vermelden op je website of uitpakken met de mening van tevreden klanten op je social media? Dan is het natuurlijk belangrijk om veel én kwaliteitsvolle reviews te verzamelen. Maar hoe krijg je nu meer reviews? Dat leggen we je graag uit in dit artikel.
Consumenten staan steeds kritischer tegenover marketing communicatie van bedrijven. Ze geloven niet zomaar alles wat een bedrijf zegt en hechten meer belang aan de mening van andere consumenten. Mond-aan-mond reclame wordt zo steeds belangrijker, en ook reviews spelen hier een grote rol in.
Een bedrijf met veel positieve reviews van tevreden klanten toont aan dat het wel degelijk goede producten of diensten levert. Als je echter veel slechte reviews terugvindt over bijvoorbeeld een slechte customer service dan ben je minder geneigd iets te kopen bij dit bedrijf.
Daarom is het zeker de moeite waard te investeren in meer en kwaliteitsvolle reviews.
Een review kan niet alleen klanten helpen overtuigen, maar zorgt er ook voor dat Google meer autoriteit geeft aan jouw website.
De reviewsterren in Google kunnen bovendien ook toegevoegd worden aan jouw organische zoekresultaten. Hierdoor valt je bedrijf beter op tussen de andere zoekresultaten in Google. Je kan het niet zelf instellen, maar wordt automatische door Google toegevoegd als ze de data nuttig vinden.
Allereerst is het belangrijk om na te denken over wie een review wil nalaten en hoe je deze mensen kan stimuleren om een review te plaatsen. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk om de review na te laten.
Je kan klanten via verschillende communicatiemiddelen stimuleren om een review achter te laten. Heb je een moeilijke branche of krijg je toch weinig reviews? Geef dan een incentive die mensen beloont voor het schrijven van een review.
Een manier om reviews te verzamelen is door gebruik te maken van e-mailmarketing. Stuur na een aankoop of geleverde dienst een mail naar je klant om na te gaan hoe tevreden ze waren over het product of de dienst.
Bol.com doet dit bijvoorbeeld steeds na een aankoop op een heel laagdrempelige manier. Je zou ook kunnen nagaan of er een mogelijkheid is dat mensen hun naam niet wordt weergegeven of naar een manier waarop de anonimiteit toch behouden kan worden. Desnoods wordt enkel de voornaam van de klant getoond, of je geeft de klant gewoon de optie om zelf de “weergave-naam” te kiezen, zodat ze zelf kunnen bepalen onder welke naam hun review wordt weergegeven. Op deze manier is de drempel om je review in jouw naam achter te laten lager.
Heb je een schoonheidssalon, kinépraktijk of bied je een andere dienst aan? Dan kan je ook sms gebruiken om reviews te verzamelen.
Stuur na de afspraak een sms naar je klanten waarin je hen vraagt om hun ervaring achter te laten. Je kan deze bijvoorbeeld doorlinken via een linkje in de sms waarop ze ook weer heel eenvoudig hun mening/tevredenheid kunnen nalaten.
Koppel eventueel een kleine incentive aan het achterlaten van reviews. Zo kan je bijvoorbeeld een kleine korting geven op een volgende bestelling. Dit is geen vereiste, maar het kan wel een extra stimulans zijn voor mensen om een review achter te laten. Al is het maar iets kleins, maar het kan mensen stimuleren.
Klanten kunnen via verschillende platformen een review achterlaten. Zo zijn er heel wat tools op de markt die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van reviews. Daarnaast kan je ook reviews verzamelen via je Google Mijn Bedrijfspagina of via Facebook.
Je kan nadenken over het gebruiken van een goede tool waarmee je deze reviews toevoegt op je website. Er bestaan heel wat tools die dit aanbieden en makkelijk te implementeren zijn op je website. We geven er enkele mee:
Ook via je bedrijfspagina op Google Maps kan je vragen aan je vaste klanten om een review na te laten.
Als men de naam van je bedrijf intypt in Google, dan zie je rechts jouw Google Bedrijfspagina. Hier kan men klikken op “een review schrijven” om meteen een review achter te laten.
Je kan ook eenvoudig een linkje aanmaken en dit kopiëren in een mailing, sms, rekening, e-mailhandtekening enz. Van zodra men op deze link klikt, komt men automatisch terecht in de review sectie van je Google Bedrijfspagina. Op deze manier is het ook weer laagdrempelig.
Zo maak je eenvoudig een link aan om een review achter te laten:
Sla deze link op of deel de link rechtstreeks met je klanten.
Om ervoor te zorgen dat reviews geloofwaardig overkomen, is het belangrijk dat je reageert op deze reviews. Vooral bij negatieve reviews is dit cruciaal. Zo toon je dat je er mee begaan bent en dat je bereid bent om er iets aan te doen. Die negatieve reviews ga je niet kunnen vermijden, dus dan is het beter om hier wel goed mee om te gaan.
Als je merkt dat er actief door bepaalde personen wordt gereageerd op je posts, dan kan je ook weer trachten om hen te vragen een review na te laten. Ze zijn duidelijk fan van je product of dienst, dus probeer hen dan ook aan te sporen om op Facebook kort een review na te laten.
Hier is het ook weer goed om met negatieve reviews om te gaan en hier op te reageren. Zo kan je bijvoorbeeld vragen om hun mailadres of andere contactgegevens door te geven zodat je dit privé verder kan afhandelen.
Je hebt veel moeite gedaan om kwaliteitsvolle reviews te verzamelen, maar wat nu? Toon de reviews aan potentiële klanten die nog twijfelen of jouw product of dienst. Je kan de reviews op je website plaatsen om zo meer vertrouwen te wekken bij je bezoekers.
Er bestaan heel wat plugins die je kan installeren om de reviews automatische op je website te laten verschijnen. Hieronder lijsten we onze favoriete WordPress plugins op:
Je kan de reviews ook gebruiken om mensen te overtuigen via sociale media. Zo kan je af en toe een post delen op je social media platformen met een nieuwe review.
Daarnaast kan je ook een betalende campagne opzetten met deze reviews. Dit is vooral interessant voor mensen die je website al hebben bekeken, maar nog niets gekocht hebben. Via een advertentie met een review kan je hen opnieuw bereiken. De positieve ervaringen van andere klanten kan de potentiële klant over de streep trekken om bij jouw bedrijf iets te kopen of een dienst te boeken.
Reviews spelen dus steeds een grotere rol binnen de marketing communicatie van je bedrijf. Mensen hechten veel belang aan de mening van andere klanten. Daarom is het een must om reviews te hebben die je dan kan delen op je website of social media.
Ga meteen aan de slag met het verzamelen van reviews via Facebook, Google My Business, enz.
Heb je nog vragen over het implementeren van reviews of wil je meer advies over de online marketing strategie voor jouw bedrijf? Neem contact op met onze experten.
Disclaimer I Privacyverklaring I Algemene Voorwaarden I Cookie instellingen I © 2024 bruno. I Website by bruno, digital agency Lier
Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_GRECAPTCHA | 5 maand 27 dagen | Deze cookie is ingesteld door de Google recaptcha-service om bots te identificeren om de website te beschermen tegen kwaadaardige spamaanvallen. |
_wpfuuid | 11 jaar | Deze cookie wordt gebruikt door de WPForms WordPress-plug-in. De cookie wordt gebruikt om de betaalde versie van de plug-in in staat te stellen gegevens van dezelfde gebruiker te verbinden en wordt gebruikt voor enkele extra functies, zoals de Form Abandonment-add-on. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 jaar | Deze cookie is ingesteld door de plug-in voor cookietoestemming van de AVG en wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies in de categorie "Advertentie" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Analytics" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 maand | De cookie wordt ingesteld door GDPR-cookietoestemming om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Functioneel" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookies worden gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Noodzakelijk" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies op te slaan in de categorie "Overig. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Prestaties" op te slaan. |
elementor | nooit | Deze cookie wordt gebruikt door het WordPress-thema van de website. Hiermee kan de website-eigenaar de inhoud van de website in realtime implementeren of wijzigen. |
viewed_cookie_policy | 11 maand | De cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent-plug-in en wordt gebruikt om op te slaan of de gebruiker al dan niet toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies. Het slaat geen persoonlijke gegevens op. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
bcookie | 2 jaar | LinkedIn stelt deze cookie van LinkedIn-deelknoppen en advertentietags in om de browser-ID te herkennen. |
bscookie | 2 jaar | LinkedIn stelt deze cookie in om uitgevoerde acties op de website op te slaan. |
lang | sessie | LinkedIn stelt deze cookie in om de taalinstelling van een gebruiker te onthouden. |
lidc | 1 dag | LinkedIn stelt de lidc-cookie in om de selectie van datacenters te vergemakkelijken. |
UserMatchHistory | 1 maand | LinkedIn stelt deze cookie in voor het synchroniseren van LinkedIn Ads ID. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 jaar | De _ga-cookie, geïnstalleerd door Google Analytics, berekent bezoekers-, sessie- en campagnegegevens en houdt ook het sitegebruik bij voor het analyserapport van de site. De cookie slaat informatie anoniem op en kent een willekeurig gegenereerd nummer toe om unieke bezoekers te herkennen. |
_ga_RM3KWSN1W3 | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google Analytics. |
_gat_UA-98257257-1 | 1 minuut | Een variatie op de _gat-cookie die is ingesteld door Google Analytics en Google Tag Manager om website-eigenaren in staat te stellen het gedrag van bezoekers te volgen en de prestaties van de site te meten. Het patroonelement in de naam bevat het unieke identiteitsnummer van het account of de website waarop het betrekking heeft. |
_gcl_au | 3 maand | Geleverd door Google Tag Manager om de advertentie-efficiëntie van websites die hun services gebruiken te experimenteren. |
_gid | 1 dag | Geïnstalleerd door Google Analytics, slaat de _gid-cookie informatie op over hoe bezoekers een website gebruiken, terwijl er ook een analyserapport wordt gemaakt van de prestaties van de website. Sommige van de gegevens die worden verzameld, omvatten het aantal bezoekers, hun bron en de pagina's die ze anoniem bezoeken. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minuten | Hotjar stelt deze cookie in om de eerste paginaweergavesessie van een gebruiker te detecteren. Dit is een True/False-vlag die is ingesteld door de cookie. |
_hjFirstSeen | 30 minuten | Hotjar stelt deze cookie in om de eerste sessie van een nieuwe gebruiker te identificeren. Het slaat een waar/onwaar waarde op, die aangeeft of het de eerste keer was dat Hotjar deze gebruiker zag. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuten | Hotjar stelt deze cookie in om te weten of een gebruiker is opgenomen in de gegevenssteekproef gedefinieerd door de paginaweergavelimiet van de site. |
_hjTLDTest | sessie | Om het meest algemene cookiepad te bepalen dat moet worden gebruikt in plaats van de hostnaam van de pagina, stelt Hotjar de _hjTLDTest-cookie in om verschillende URL-substringalternatieven op te slaan totdat het mislukt. |
CONSENT | 2 jaar | YouTube plaatst deze cookie via embedded youtube-video's en registreert anonieme statistische gegevens. |
nQ_cookieId | 1 jaar | Albacross stelt deze cookie in om bedrijven te helpen identificeren voor betere leadgeneratie en effectievere advertentietargeting. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 maand | Deze cookie wordt door Facebook ingesteld om advertenties weer te geven op Facebook of op een digitaal platform dat wordt aangedreven door Facebook-advertenties, na een bezoek aan de website. |
fr | 3 maand | Facebook stelt deze cookie in om relevante advertenties aan gebruikers te tonen door het gebruikersgedrag op internet te volgen, op sites die een Facebook-pixel of sociale plug-in van Facebook hebben. |
IDE | 1 jaar 24 dagen | Google DoubleClick IDE-cookies worden gebruikt om informatie op te slaan over hoe de gebruiker de website gebruikt om hem relevante advertenties te presenteren en in overeenstemming met het gebruikersprofiel. |
test_cookie | 15 minuten | De test_cookie wordt ingesteld door doubleclick.net en wordt gebruikt om te bepalen of de browser van de gebruiker cookies ondersteunt. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 maand 27 dagen | Een cookie die door YouTube is ingesteld om de bandbreedte te meten die bepaalt of de gebruiker de nieuwe of oude spelerinterface krijgt. |
YSC | sessie | YSC-cookie is ingesteld door YouTube en wordt gebruikt om de weergaven van ingesloten video's op YouTube-pagina's bij te houden. |
yt-remote-connected-devices | nooit | YouTube plaatst deze cookie om de videovoorkeuren van de gebruiker op te slaan met behulp van embedded YouTube-video. |
yt-remote-device-id | nooit | YouTube plaatst deze cookie om de videovoorkeuren van de gebruiker op te slaan met behulp van embedded YouTube-video. |
yt.innertube::nextId | nooit | Deze cookie, ingesteld door YouTube, registreert een unieke ID om gegevens op te slaan over welke video's van YouTube de gebruiker heeft gezien. |
yt.innertube::requests | nooit | Deze cookie, ingesteld door YouTube, registreert een unieke ID om gegevens op te slaan over welke video's van YouTube de gebruiker heeft gezien. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_gtm_ssc | 1 jaar | Geen beschrijving |
_hjSession_1740873 | 30 minuten | Geen beschrijving |
_hjSessionUser_1740873 | 1 jaar | Geen beschrijving |
AnalyticsSyncHistory | 1 maand | Geen beschrijving |
li_gc | 2 jaar | Geen beschrijving |
nQ_userVisitId | 30 minuten | Geen beschrijving beschikbaar. |