Krijg meer reviews op Google en Facebook met deze tips

Wil je graag reviews vermelden op je website of uitpakken met de mening van tevreden klanten op je social media? Dan is het natuurlijk belangrijk om veel én kwaliteitsvolle reviews te verzamelen. Maar hoe krijg je nu meer reviews? Dat leggen we je graag uit in dit artikel.

Hoe belangrijk zijn reviews voor een bedrijf?

Consumenten staan steeds kritischer tegenover marketing communicatie van bedrijven. Ze geloven niet zomaar alles wat een bedrijf zegt en hechten meer belang aan de mening van andere consumenten. Mond-aan-mond reclame wordt zo steeds belangrijker, en ook reviews spelen hier een grote rol in.

Een bedrijf met veel positieve reviews van tevreden klanten toont aan dat het wel degelijk goede producten of diensten levert. Als je echter veel slechte reviews terugvindt over bijvoorbeeld een slechte customer service dan ben je minder geneigd iets te kopen bij dit bedrijf.

Daarom is het zeker de moeite waard te investeren in meer en kwaliteitsvolle reviews.

Waarom reviews belangrijk zijn voor SEO

Een review kan niet alleen klanten helpen overtuigen, maar zorgt er ook voor dat Google meer autoriteit geeft aan jouw website.

De reviewsterren in Google kunnen bovendien ook toegevoegd worden aan jouw organische zoekresultaten. Hierdoor valt je bedrijf beter op tussen de andere zoekresultaten in Google. Je kan het niet zelf instellen, maar wordt automatische door Google toegevoegd als ze de data nuttig vinden.

Krijg meer reviews via verschillende platformen

Allereerst is het belangrijk om na te denken over wie een review wil nalaten en hoe je deze mensen kan stimuleren om een review te plaatsen. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk om de review na te laten.

Je kan klanten via verschillende communicatiemiddelen stimuleren om een review achter te laten. Heb je een moeilijke branche of krijg je toch weinig reviews? Geef dan een incentive die mensen beloont voor het schrijven van een review.

E-mail

Een manier om reviews te verzamelen is door gebruik te maken van e-mailmarketing. Stuur na een aankoop of geleverde dienst een mail naar je klant om na te gaan hoe tevreden ze waren over het product of de dienst.

Bol.com doet dit bijvoorbeeld steeds na een aankoop op een heel laagdrempelige manier. Je zou ook kunnen nagaan of er een mogelijkheid is dat mensen hun naam niet wordt weergegeven of naar een manier waarop de anonimiteit toch behouden kan worden. Desnoods wordt enkel de voornaam van de klant getoond, of je geeft de klant gewoon de optie om zelf de “weergave-naam” te kiezen, zodat ze zelf  kunnen bepalen onder welke naam hun review wordt weergegeven. Op deze manier is de drempel om je review in jouw naam achter te laten lager.

Sms’je na de afspraak

Heb je een schoonheidssalon, kinépraktijk of bied je een andere dienst aan? Dan kan je ook sms gebruiken om reviews te verzamelen.

Stuur na de afspraak een sms naar je klanten waarin je hen vraagt om hun ervaring achter te laten. Je kan deze bijvoorbeeld doorlinken via een linkje in de sms waarop ze ook weer heel eenvoudig hun mening/tevredenheid kunnen nalaten.

Zorg voor een extra incentive

Koppel eventueel een kleine incentive aan het achterlaten van reviews. Zo kan je bijvoorbeeld een kleine korting geven op een volgende bestelling. Dit is geen vereiste, maar het kan wel een extra stimulans zijn voor mensen om een review achter te laten. Al is het maar iets kleins, maar het kan mensen stimuleren.

Waar kan men een review schrijven?

Klanten kunnen via verschillende platformen een review achterlaten. Zo zijn er heel wat tools op de markt die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van reviews. Daarnaast kan je ook reviews verzamelen via je Google Mijn Bedrijfspagina of via Facebook.

Een specifieke review tool

Je kan nadenken over het gebruiken van een goede tool waarmee je deze reviews toevoegt op je website. Er bestaan heel wat tools die dit aanbieden en makkelijk te implementeren zijn op je website. We geven er enkele mee:

Google Reviews

Ook via je bedrijfspagina op Google Maps kan je vragen aan je vaste klanten om een review na te laten.

Als men de naam van je bedrijf intypt in Google, dan zie je rechts jouw Google Bedrijfspagina. Hier kan men klikken op “een review schrijven” om meteen een review achter te laten.

Je kan ook eenvoudig een linkje aanmaken en dit kopiëren in een mailing, sms, rekening, e-mailhandtekening enz. Van zodra men op deze link klikt, komt men automatisch terecht in de review sectie van je Google Bedrijfspagina. Op deze manier is het ook weer laagdrempelig.

Deel een Google review link

Zo maak je eenvoudig een link aan om een review achter te laten:

  • Zoek op Google naar jouw bedrijfsnaam. Je kan ook zoeken op ‘mijn bedrijf.’
  • Rechts naast de zoekresultaten zie je jouw bedrijfspagina.
  • Onder de bedrijfsinformatie zie je “Reviews” staan. 
  • Klik op de button “Meer reviews ontvangen”
  • Er opent een pop-up met een linkje dat je kan kopiëren. 

Sla deze link op of deel de link rechtstreeks met je klanten.

Reageer op reviews

Om ervoor te zorgen dat reviews geloofwaardig overkomen, is het belangrijk dat je reageert op deze reviews. Vooral bij negatieve reviews is dit cruciaal. Zo toon je dat je er mee begaan bent en dat je bereid bent om er iets aan te doen. Die negatieve reviews ga je niet kunnen vermijden, dus dan is het beter om hier wel goed mee om te gaan.

Facebook

Als je merkt dat er actief door bepaalde personen wordt gereageerd op je posts, dan kan je ook weer trachten om hen te vragen een review na te laten. Ze zijn duidelijk fan van je product of dienst, dus probeer hen dan ook aan te sporen om op Facebook kort een review na te laten.

Hier is het ook weer goed om met negatieve reviews om te gaan en hier op te reageren. Zo kan je bijvoorbeeld vragen om hun mailadres of andere contactgegevens door te geven zodat je dit privé verder kan afhandelen.

Wat doe je met reviews?

Je hebt veel moeite gedaan om kwaliteitsvolle reviews te verzamelen, maar wat nu? Toon de reviews aan potentiële klanten die nog twijfelen of jouw product of dienst. Je kan de reviews op je website plaatsen om zo meer vertrouwen te wekken bij je bezoekers.

Er bestaan heel wat plugins die je kan installeren om de reviews automatische op je website te laten verschijnen. Hieronder lijsten we onze favoriete WordPress plugins op:

Je kan de reviews ook gebruiken om mensen te overtuigen via sociale media. Zo kan je af en toe een post delen op je social media platformen met een nieuwe review.

Daarnaast kan je ook een betalende campagne opzetten met deze reviews. Dit is vooral interessant voor mensen die je website al hebben bekeken, maar nog niets gekocht hebben. Via een advertentie met een review kan je hen opnieuw bereiken. De positieve ervaringen van andere klanten kan de potentiële klant over de streep trekken om bij jouw bedrijf iets te kopen of een dienst te boeken.

Start met het verzamelen van reviews

Reviews spelen dus steeds een grotere rol binnen de marketing communicatie van je bedrijf. Mensen hechten veel belang aan de mening van andere klanten. Daarom is het een must om reviews te hebben die je dan kan delen op je website of social media.

Ga meteen aan de slag met het verzamelen van reviews via Facebook, Google My Business, enz.

Heb je nog vragen over het implementeren van reviews of wil je meer advies over de online marketing strategie voor jouw bedrijf? Neem contact op met onze experten.

Deel deze blog met uw netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hulp nodig? Contacteer ons of vraag vrijblijvend een gratis website analyse aan

bruno talk

Vergeet in 2025 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je al dat 21 januari 'Internationale Knuffeldag' is?
Met behulp van generatieve AI biedt Google's Search Generative Experience (SGE) gebruikers snelle overzichten van zoekonderwerpen zonder dat ze hoeven door te klikken naar één van de sites in de zoekresultaten zelf.
Met deze tips kan je AI op een slimme en effectieve manier inzetten voor jouw bedrijf. AI is een krachtige hulpbron, maar het is belangrijk om het op de juiste manier te gebruiken om echt te profiteren van de voordelen die het te bieden heeft.
Binnenkort is het zover: Black Friday, de dag van het jaar waarop veel consumenten zitten te wachten. Het is dan ook de ideale kans om klanten te overtuigen om te shoppen aan mooie kortingen. Black Friday brengt wel wat marketingwerk met zich mee. Bekijk onze tips en overloop de checklist om helemaal klaar te zijn voor Black Friday.
Halloween biedt talloze mogelijkheden om je producten of diensten te promoten en je merk in de schijnwerpers te zetten. In dit blogartikel delen we enkele spookachtig goede marketingacties voor Halloween die je kunt gebruiken om je bedrijf op de kaart te zetten.
Vergeet in 2024 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je al dat 21 januari 'Internationale Knuffeldag' is?
Vergeet in 2023 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 25 oktober ‘Wereld Pasta dag’ is?
Heb je een profiel opgesteld voor je bedrijf? Proficiat, de eerste stap is gezet! In dit artikel vertellen we je hoe je je account verder kan finetunen zodat je optimaal weergegeven wordt in Google.
Heb jij je Google bedrijfspagina nog niet ten volle benut of zelfs nog niet geclaimd? Dan laat je veel kansen liggen, zeker als lokaal bedrijf. Ben je een lokale speler? Dan is dit één van de eerste kanalen die je zou moeten opzetten en optimaliseren, samen met je website.
Vergeet in 2022 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 26 september Wereld Chocoladedag is? Wij zijn alvast fan!
Een vaak gebruikte tool door SEO-specialisten zijn de search operators van Google. Dit zijn queries die je ingeeft in Google, zodat je veel geavanceerder kan zoeken in Google in vergelijking met enkel het gebruik van zoekwoorden. Ga op zoek naar specifieke content of sluit bepaalde zoekwoorden uit met deze vijf handige search operators.
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.
In oktober 2020 ging ik opzoek naar een stageplaats bij een online marketingbureau. Liefst wilde ik stage lopen bij een kleiner agency waar medewerkers mee inspraak hebben en niet enkel uitvoerende taken moeten doen. Dit vond ik bij Key2info.
WhatsApp is waarschijnlijk geen onbekende voor jou, want het is het meest populaire alternatief voor sms. Je kan er gratis tekstberichten, foto’s en video’s mee versturen én je kan ermee videochatten. Wereldwijd zijn er 2 miljard gebruikers en er komen steeds meer gebruikers bij!
Wanneer we spreken over adverteren op social media, dan denken we wellicht voornamelijk aan adverteren op Facebook & Instagram, maar sinds 2019 is het in België ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Hoe ga je hier mee aan de slag?
TikTok… Je hebt het vast al eens horen vallen. Het booming social media platform van dit moment. We zijn zelf nog niet zeker of we er fan van zijn of niet, maar dit kanaal valt haast niet meer te negeren.
Vorige
Volgende
Vorige
Volgende
Logo-key2info-web

wordt

about bruno agency

Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!