Hoe maak je een zoekwoordenonderzoek en welke tools gebruik je best?

Potentiële klanten komen niet zomaar op jouw website terecht, er gaat altijd een proces van zoekopdrachten aan vooraf. De juiste zoektermen, zoekwoorden of keywords vormen de vraag of behoefte van de bezoeker en zijn daarom van essentieel belang om hier inzicht in te krijgen. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? Een zoekwoordenonderzoek biedt antwoord.

Leer je doelpubliek kennen

Een goed zoekwoordenonderzoek vormt de basis van een gemakkelijk vindbare website. Het achterhaalt welke zoekwoorden of keywords door jouw doelgroep gebruikt worden, die hen zo naar de gewenste informatie en website leiden.

Hierdoor is het steeds belangrijk om vanuit jouw doelgroep te vertrekken: hoe verwoorden ze bepaalde producten en diensten, welke vragen stellen ze en waar wordt veel naar gezocht? Kortom, een zoekwoordenanalyse is een weergave van de vragen en noden van jouw doelgroep, waarop je met jouw website een antwoord wil bieden.

Via een zoekwoordenonderzoek krijg je dus inzicht in:

  • Welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt,
  • Hoe vaak er op deze zoektermen gezocht wordt: het zoekvolume,
  • Hoeveel er op deze zoektermen geconcurreerd wordt.

Door jouw website te optimaliseren voor zoekmachines, vergroot je de kans om een hogere ranking in Google te bemachtigen en zo meer relevante bezoekers aan te trekken.

Een zoekwoordenonderzoek opstellen

Een zoekwoordenonderzoek draait rond het verzamelen van woorden die de klant intypt in zoekmachines om jouw onderneming te vinden. Het is een ontwikkelingsproces: hoe dieper je graaft, hoe concreter en relevanter jouw zoekwoorden worden.

Brainstormen

Begin daarom simpel. Pak pen en papier en maak een schets van jouw ondernemingsactiviteiten:

  • Welke producten en diensten bied je aan? En welke synoniemen kun je hiervoor bedenken?
  • Wat zijn jouw USP’s?
  • Welke problemen los je op?
  • Op welke vragen tracht je een antwoord te bieden?

Bekijk hiervoor eventueel de eigen website, sociale media kanalen, mails, chats, brochures, … en ga op zoek naar die specifieke relevante kernwoorden die jouw onderneming typeert. Noteer alle woorden, synoniemen en vragen die in je opkomen. Probeer vervolgens deze woorden te groeperen volgens producten, diensten, problemen, … enz.

Voordelen:

  • Jij kent jouw branche en klanten het best, waardoor een eigen brainstorm van mogelijke zoekwoorden de krachtigste basis vormt.

Nadelen:

  • Resultaten zijn beperkt tot de eigen ingevingen.
  • Geen input van (mogelijke) klanten, bezoekers of historische zoekresultaten.

Google suggesties

De makkelijkste manier om snel relevante zoektermen te vinden, is simpelweg de termen in te typen in Google. Google zal deze zoekwoorden automatisch aanvullen met enkele suggesties, die op volgorde van het zoekvolume staan. De bovenste suggestie is dus de populairste zoekopdracht.

Bepaalde long-tail keywords (zoekwoorden die uit twee of meerdere woorden bestaan) die hier verschijnen, kunnen relevant zijn om in het zoekwoordenplan op te nemen.

Voordelen:

  • Automatische relevante resultaten, gebaseerd op jouw eerdere zoekopdracht.
  • Snelle zoekresultaten, zonder opnieuw een zoekopdracht uit te voeren.

Nadelen:

  • Je krijgt enkel suggesties die betrekking hebben door jou gekozen zoekterm.
  • Synoniemen en gerelateerde zoektermen worden niet getoond.

Google zoekwoordenplanner

De zoekwoordplanner van Google Ads is eigenlijk voor advertenties bedoeld, maar is ook perfect bruikbaar voor SEO. Hier kan je via “Nieuwe zoekwoorden ontdekken” kernwoorden of zinsdelen invoeren die betrekking hebben tot jouw producten of diensten. Het resultaat biedt een uitgebreid overzicht aan relevante zoektermen, inclusief de concurrentie hierop en het gemiddeld maandelijks zoekvolume.

Voordelen:

  • Gratis tool, indien je een Google Ads account hebt.
  • De zoekwoordenplanner geeft inzicht in welke vragen de klant heeft.
  • Het toont welke onderwerpen je moet behandelen.
  • Je kunt de teksten op je website afstemmen op waar een klant specifiek zoekt.

Nadelen:

  • Als je geen actieve advertentiecampagne en budgetten ingesteld hebt, zijn je resultaten in de zoekwoordplanner veel minder specifiek.
  • Geen onderscheid in enkelvoud en meervoud van een zoekterm.
  • Zoektermen waar wel op gezocht worden, maar een zoekvolume van minder dan 10 heeft, worden niet opgenomen.

Answer The Public

Ook de tool “AnswerThePublic” weet de wereld van SEO en content te veroveren. Met één simpele muisklik verzamel je honderden onderwerpenzoekwoorden en tussenkoppen. Hij combineert inzichten uit zoekopdrachten van gebruikers, vult ze automatisch aan en brengt ze samen in een grondig overzicht.

Deze input is handig voor je SEO-strategie, maar uiteraard ook om inspiratie op te doen voor toekomstige nieuws- en blogberichten, social media posts op te zetten, ideeën te genereren en nog veel meer.

Voordelen:

  • Gratis te gebruiken.
  • Beschikbaar in verschillende talen (ook Nederlands).
  • De schema’s zijn makkelijk te downloaden en bruikbaar voor analyses of presentaties.

Nadelen:

  • Je kan de tool maar enkele keren gratis gebruiken.
  • Voor volgende zaken heb je een betalend account nodig:
    • Onbeperkte zoekopdrachten
    • Vergelijken van data over verschillende periodes
    • Resultaten op basis van taal én locatie
    • Rapporten opslaan
    • Ongewenste onderdelen of suggesties verbergen
    • Onbeperkt aantal teamleden die kunnen inloggen

De juiste zoektermen bepalen

Hier heb je hem dan: de gigantische lijst van zoekwoorden die mogelijk interessant zijn voor jouw website en content. Wat nu?

Als eerste stap haal je alle dubbele zoektermen uit de lijst en verwijder je de keywords die je bij nader inzien toch niet zo relevant vindt.

Nadien bepaal je de ultieme zoekwoorden waarop je je wil focussen. Hiervoor kun je de zoekwoordplanner van Google raadplegen: hoeveel zoekvolume en concurrentie zit er op deze zoektermen?

Ultieme zoekwoorden zijn die bepaalde termen waar veel mensen naar zoeken, waar weinig concurrenten op zit én die het gewenste doel van de website uitlokt (bv. contactformulieren invullen, offertes aanvragen, … enz.).

Let er ook op dat je geen te algemene zoekwoorden uitkiest. Ga voor zoekwoorden die dicht bij jouw bedrijf aansluiten. Hierdoor trek je relevantere website bezoekers aan, want de mensen die daar naar zoeken, weten precies wat ze willen: jouw producten of diensten.

Aanbevolen is om de zoekwoorden op te delen per intentie. Hierbij selecteer en groepeer je per webpagina of URL de meest relevante trefwoorden. Deze zoekwoorden worden op de desbetreffende webpagina geïmplementeerd om hem zo beter vindbaar te maken in Google. Wil je weten hoe je deze zoekwoorden implementeert op je website? Lees binnenkort ons blogbericht “hoe implementeer je zoekwoorden op je website?”.

Hulp nodig bij jouw keyword reserach? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij denken mee na over een oplossing op maat.

Deel deze blog met uw netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hulp nodig? Contacteer ons of vraag vrijblijvend een gratis website analyse aan

Logo-key2info-web

wordt

about bruno agency

Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!