Je website optimaliseren voor SGE

Met behulp van generatieve AI biedt Google’s Search Generative Experience (SGE) gebruikers snelle overzichten van zoekonderwerpen zonder dat ze hoeven door te klikken naar één van de sites in de zoekresultaten zelf. Zo is SGE vooral nuttig bij het vinden van snelle antwoorden op vragen, het samenvatten van een overzicht van een specifiek onderwerp of het krijgen van instructies en stappenplannen.

SGE: wat en hoe?

SGE staat voor Search Generative Experience. Op basis van een zoekopdracht wordt een AI-gestuurd antwoord gegeven (Google noemt dit AI Overviews). SGE kan niet alleen tekstuele antwoorden geven, maar ook afbeeldingen, video’s en andere multimedia-elementen opnemen in de gegenereerde antwoorden. Deze resultaten komen dan boven de ‘gewone’ zoekresultaten te staan.

Half mei ’24 heeft Google bekendgemaakt dat het SGE wereldwijd uitrolt. De Verenigde Staten hebben de primeur, maar ook Europa zal snel volgen en gebruik kunnen maken van AI-antwoorden in de zoekmachine.

Welke invloed zat dit hebben op de organische vindbaarheid en hoe speel je hier best op in als ondernemer? We geven je enkele tips!

Vergroot je AI-zichtbaarheid

Wil je jouw content laten opvallen in de AI-gedreven zoekresultaten van Google? Deze vijf strategieën voor het aanpassen van je website, helpen je om jouw zichtbaarheid te vergroten.

Met AI-overzichten die vragen direct beantwoorden, kan het optimaliseren van content in een vraag-en-antwoord formaat de kans vergroten dat deze door Google’s AI-modellen wordt getoond.

Maak overzichtspagina’s die het gehele beslissingstraject van de verkoop bevat, van eerste onderzoek tot definitieve beslissingen.

Google wil gebruikers toegang geven tot hoogwaardige, informatieve en relevante content. Dus probeer elke intentie achter elke zoekopdracht te begrijpen en focus je hierop. Zo kunnen deze pagina’s gepositioneerd worden als primaire bronnen voor Google’s AI.

Uit onderzoek blijkt dat sites zoals Quora en Reddit vaak worden genoemd in de AI-overzichten van Google. Het hebben van gezaghebbende, inhoud op expertniveau die prominent aanwezig is op deze hoogwaardige Q&A-platforms, kan de zichtbaarheid binnen AI-zoekresultaten vergroten.

Net als bij traditionele zoekopdrachten maken webcrawlers gebruik van Google’s AI-modellen om de inhoud van een site te doorzoeken. Het zorgen voor optimale technische SEO zodat crawlers toegang hebben tot en alle on-page content goed kunnen renderen, is cruciaal voor het laten opduiken in AI-overzichten.

Het vinden van zoekopdrachten die AI Overviews laat zien, kan helpen om te zien waar nog informatie ontbreekt en waar verbeteringen mogelijk zijn. Door bij te houden hoe vaak op deze zoekopdrachten wordt gezocht, kun je bepalen welke termen en onderwerpen het belangrijkst zijn om aan te werken, vooral die waar Google al AI-resultaten voor toont.

Focus vooral op long-tail zoekwoorden: gedetailleerde zoekopdrachten leveren betere resultaten op omdat er minder concurrentie voor is.

Voorbeeld van een long-tail zoekwoord: in plaats van te zoeken op “schoenen”, zoek je op “comfortabele wandelschoenen voor dames”.

Slotconclusie

De komst van Google’s Search Generative Experience (SGE) verandert de manier waarop zoekresultaten worden gepresenteerd. SGE biedt snelle, uitgebreide antwoorden zonder dat gebruikers meerdere websites hoeven te bezoeken. Dit vraagt om aanpassingen in je contentstrategie.

Met de juiste strategieën kun je je site beter positioneren in de nieuwe AI-gedreven zoekomgeving van Google en profiteren van de voordelen die SGE biedt. Bereid je voor op de wereldwijde uitrol en zorg dat je site klaar is voor deze nieuwe zoekmachinetechnologie.

Ben jij al klaar voor de toekomt of kan je toch nog hulp gebruiken? Aarzel niet en contacteer ons voor een vrijblijvend adviesgesprek.

bruno talk

Met deze tips kan je AI op een slimme en effectieve manier inzetten voor jouw bedrijf. AI is een krachtige hulpbron, maar het is belangrijk om het op de juiste manier te gebruiken om echt te profiteren van de voordelen die het te bieden heeft.
Binnenkort is het zover: Black Friday, de dag van het jaar waarop veel consumenten zitten te wachten. Het is dan ook de ideale kans om klanten te overtuigen om te shoppen aan mooie kortingen. Black Friday brengt wel wat marketingwerk met zich mee. Bekijk onze tips en overloop de checklist om helemaal klaar te zijn voor Black Friday.
Halloween biedt talloze mogelijkheden om je producten of diensten te promoten en je merk in de schijnwerpers te zetten. In dit blogartikel delen we enkele spookachtig goede marketingacties voor Halloween die je kunt gebruiken om je bedrijf op de kaart te zetten.
Vergeet in 2024 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je al dat 21 januari 'Internationale Knuffeldag' is?
Vergeet in 2023 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 25 oktober ‘Wereld Pasta dag’ is?
Heb je een profiel opgesteld voor je bedrijf? Proficiat, de eerste stap is gezet! In dit artikel vertellen we je hoe je je account verder kan finetunen zodat je optimaal weergegeven wordt in Google.
Heb jij je Google bedrijfspagina nog niet ten volle benut of zelfs nog niet geclaimd? Dan laat je veel kansen liggen, zeker als lokaal bedrijf. Ben je een lokale speler? Dan is dit één van de eerste kanalen die je zou moeten opzetten en optimaliseren, samen met je website.
Wil je graag reviews vermelden op je website of uitpakken met de mening van tevreden klanten op je social media? Dan is het belangrijk om veel én kwaliteitsvolle reviews te verzamelen. Maar hoe krijg je nu meer reviews? Dat leggen we je graag uit in dit artikel.
Vergeet in 2022 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 26 september Wereld Chocoladedag is? Wij zijn alvast fan!
Een vaak gebruikte tool door SEO-specialisten zijn de search operators van Google. Dit zijn queries die je ingeeft in Google, zodat je veel geavanceerder kan zoeken in Google in vergelijking met enkel het gebruik van zoekwoorden. Ga op zoek naar specifieke content of sluit bepaalde zoekwoorden uit met deze vijf handige search operators.
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.
In oktober 2020 ging ik opzoek naar een stageplaats bij een online marketingbureau. Liefst wilde ik stage lopen bij een kleiner agency waar medewerkers mee inspraak hebben en niet enkel uitvoerende taken moeten doen. Dit vond ik bij Key2info.
WhatsApp is waarschijnlijk geen onbekende voor jou, want het is het meest populaire alternatief voor sms. Je kan er gratis tekstberichten, foto’s en video’s mee versturen én je kan ermee videochatten. Wereldwijd zijn er 2 miljard gebruikers en er komen steeds meer gebruikers bij!
Wanneer we spreken over adverteren op social media, dan denken we wellicht voornamelijk aan adverteren op Facebook & Instagram, maar sinds 2019 is het in België ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Hoe ga je hier mee aan de slag?
TikTok… Je hebt het vast al eens horen vallen. Het booming social media platform van dit moment. We zijn zelf nog niet zeker of we er fan van zijn of niet, maar dit kanaal valt haast niet meer te negeren.
Vorige
Volgende
Vorige
Volgende
Logo-key2info-web

wordt

about bruno agency

Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!