5 handige Search operators die jou helpen bij je marketing plan

Wat zijn search operators?

Een vaak gebruikte tool door SEO-specialisten zijn de search operators van Google. Dit zijn queries die je ingeeft in Google, zodat je veel geavanceerder kan zoeken in Google in vergelijking met enkel het gebruik van zoekwoorden.

Deze search operators kunnen gebruikers toepassen om content research te doen en specifieker te zoeken of bepaalde zoekresultaten uit te sluiten. SEO specialisten gebruiken search operators vaak voor, uiteraard, SEO doeleinden en SEO audits. Met de query “site:jouwwebsite.be” kan je bijvoorbeeld zien welke pagina’s er allemaal geïndexeerd worden in Google. De gebruiksdoeleinden reiken echter een stuk verder dan alleen voor SEO of uitgebreide content, maar kan je eigenlijk ook gebruiken voor marketing doelen.

Zelf aan de slag met search operators

Het leuke aan Search operators is dat je er verschillende kan combineren, zodat je zeer specifieke zoekresultaten krijgt of zoekresultaten kan uitsluiten. Een paar basis queries moet je even in je hoofd houden:

  • Sluit specifieke commando’s of zoekwoorden uit door gebruik te maken van een “-“teken.
  • Wil je een exact stukje tekst in specifieke volgorde opzoeken? Zet dan de tekst tussen aanhalingstekens.
  • Mogen er ook synoniemen worden gezocht van jouw ingegeven woord, gebruik dan het “~”teken om ook synoniemen naar boven te krijgen.

5 handige search operators:

Maar wat kan je nu precies met al deze queries? De mogelijkheden zijn oneindig, maar we willen jullie de handigste search operators meegeven.

1. Hoe wordt mijn website geïndexeerd in Google?

Dit kan interessant zijn om te kijken welke pagina’s van jouw website allemaal naar boven komen in Google. Zie je hier gekke webpagina’s of dubbele webpagina’s tussen staan die eigenlijk helemaal niet geïndexeerd zouden mogen worden (denk aan duplicated content, maar ook bedanktpagina’s, printversies van je pagina’s, etc)? Dan moeten deze een 301-redirect of een no-index krijgen en kan dit doorgeven worden aan de webdeveloper.

Voorbeeld: site:bruno-agency.be

Zo kan je bijvoorbeeld ook heel snel zien of er nog pagina’s geïndexeerd worden van jouw website die niet beveiligd zijn (http:// ipv https://) Dit door in te geven:

Voorbeeld: site:bruno-agency.be -inurl:https

Voorbeeld: intext:ines bouwen -site:inesbouwen.com -site:facebook.com

2. Wil je weten of er gesproken wordt over jouw merk online?

Dit kan uiteraard interessant zijn om op te anticiperen. Wordt er slecht gesproken over je merk? Probeer deze content dan niet te verwijderen, probeer hier met begrip mee om te gaan en indien mogelijk de discussie offline te trekken. Wordt er positief over je merk gesproken, des te beter. Het belangrijkste is: leer van deze content. En voor SEO doeleinden kan dit interessante content zijn om het backlink profiel te vergroten. Je kan meerdere domeinen uitsluiten in de resultaten, dus voeg als uitsluiting je eigen website toe. Je kan er ook voor zorgen dat resultaten uit Pinterest of Facebook niet naar boven komen, door ook deze domeinen uit te sluiten:

Intext:jemerk -site:jewebsite.be

3. Wie zijn je concurrenten? Zo vind je ze:

Weten wie je concurrent is, is één van de belangrijkste aspecten in je marketing strategie. Met deze search operator kan je jouw online concurrenten achterhalen. Deze search operator werkt wel enkel voor “grotere” websites, met veel autoriteit.

related:jouwwebsite.be

Voorbeeld: related:google.be

4. Gebruiken concurrenten mijn content, plegen zij plagiaat?

Om externe duplicated content te ontdekken is het altijd interessant om te kijken wie jouw content exact overneemt.

“jouw tekst” -site:jouwwebsite.be

5. Zoek een krantenartikel over een bepaald onderwerp

Ben je op zoek naar leuke content die jij kan delen op sociale media, of die jouw inspiratie kunnen geven voor het schrijven van een blogartikel? Dan kan je op deze manier leuke blog- of krantenartikels vinden over onderwerpen gerelateerd aan jouw bedrijf.

Zoek op titel van het artikel: intitle:onderwerp site:nieuwssite.be

Voorbeeld: intitle:online marketing site:hln.be

Of zoek op tekst in en artikel: “stuk tekst/onderwerp” site:nieuwssite.be

Voorbeeld: “online marketing” site:gva.be

Nu wordt het tijd om er zelf mee aan de slag te gaan. Hierboven staan maar een 5-tal verschillende mogelijkheden voor de search operators, maar de mogelijkheden zijn oneindig.

Bekijk alle search operators van Google en vind alle mogelijke manieren om geavanceerd te zoeken in Google. Bekijk ze even allemaal en experimenteer erop los!

Veel zoekplezier!

Search operators infographic

Deel deze blog met uw netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hulp nodig? Contacteer ons of vraag vrijblijvend een gratis website analyse aan

bruno talk

Met behulp van generatieve AI biedt Google's Search Generative Experience (SGE) gebruikers snelle overzichten van zoekonderwerpen zonder dat ze hoeven door te klikken naar één van de sites in de zoekresultaten zelf.
Met deze tips kan je AI op een slimme en effectieve manier inzetten voor jouw bedrijf. AI is een krachtige hulpbron, maar het is belangrijk om het op de juiste manier te gebruiken om echt te profiteren van de voordelen die het te bieden heeft.
Binnenkort is het zover: Black Friday, de dag van het jaar waarop veel consumenten zitten te wachten. Het is dan ook de ideale kans om klanten te overtuigen om te shoppen aan mooie kortingen. Black Friday brengt wel wat marketingwerk met zich mee. Bekijk onze tips en overloop de checklist om helemaal klaar te zijn voor Black Friday.
Halloween biedt talloze mogelijkheden om je producten of diensten te promoten en je merk in de schijnwerpers te zetten. In dit blogartikel delen we enkele spookachtig goede marketingacties voor Halloween die je kunt gebruiken om je bedrijf op de kaart te zetten.
Vergeet in 2024 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je al dat 21 januari 'Internationale Knuffeldag' is?
Vergeet in 2023 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 25 oktober ‘Wereld Pasta dag’ is?
Heb je een profiel opgesteld voor je bedrijf? Proficiat, de eerste stap is gezet! In dit artikel vertellen we je hoe je je account verder kan finetunen zodat je optimaal weergegeven wordt in Google.
Heb jij je Google bedrijfspagina nog niet ten volle benut of zelfs nog niet geclaimd? Dan laat je veel kansen liggen, zeker als lokaal bedrijf. Ben je een lokale speler? Dan is dit één van de eerste kanalen die je zou moeten opzetten en optimaliseren, samen met je website.
Wil je graag reviews vermelden op je website of uitpakken met de mening van tevreden klanten op je social media? Dan is het belangrijk om veel én kwaliteitsvolle reviews te verzamelen. Maar hoe krijg je nu meer reviews? Dat leggen we je graag uit in dit artikel.
Vergeet in 2022 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 26 september Wereld Chocoladedag is? Wij zijn alvast fan!
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.
In oktober 2020 ging ik opzoek naar een stageplaats bij een online marketingbureau. Liefst wilde ik stage lopen bij een kleiner agency waar medewerkers mee inspraak hebben en niet enkel uitvoerende taken moeten doen. Dit vond ik bij Key2info.
WhatsApp is waarschijnlijk geen onbekende voor jou, want het is het meest populaire alternatief voor sms. Je kan er gratis tekstberichten, foto’s en video’s mee versturen én je kan ermee videochatten. Wereldwijd zijn er 2 miljard gebruikers en er komen steeds meer gebruikers bij!
Wanneer we spreken over adverteren op social media, dan denken we wellicht voornamelijk aan adverteren op Facebook & Instagram, maar sinds 2019 is het in België ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Hoe ga je hier mee aan de slag?
TikTok… Je hebt het vast al eens horen vallen. Het booming social media platform van dit moment. We zijn zelf nog niet zeker of we er fan van zijn of niet, maar dit kanaal valt haast niet meer te negeren.
Vorige
Volgende
Vorige
Volgende
Logo-key2info-web

wordt

about bruno agency

Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!