Hoe implementeer je zoekwoorden op je website?

Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.

Een hogere positie in Google: on-page optimalisatie

Wanneer men een zoekwoord ingeeft, verschijnen in Google de resultaten die het best bij deze zoekwoorden aansluiten. Google zoekt dus een link tussen de zoektermen van de doelgroep en de content op jouw website. Hoe beter de implementatie van de zoekwoorden op jouw website, hoe groter de kans dat jouw website hoog in Google vertoond wordt.

Het is daarom belangrijk om relevante zoekwoorden (maar nog steeds op een natuurlijke manier) in de pagina content op te nemen. Hierbij integreer je de belangrijkste en populairste trefwoorden bijvoorbeeld in de titel, zo is het voor Google duidelijk waarover de website pagina gaat.

Buiten de titel van de webpagina en zijn bijhorende tekst zijn er nog andere plaatsen waar je de belangrijkste zoekwoorden kunt verwerken:

URL

  • URL
    Google hecht veel belang aan de opbouw van de URL. Plaats hier dus de belangrijkste termen.
  • Subdomeinen
    Creëer subdomeinen die relevante zoekwoorden bevatten en vermijd situaties zoals “/page.php?id=13”. Bevat je belangrijkste zoekwoord een spatie? Gebruik dan altijd een koppelteken.

Website

  • Menu
    Verwerk ook je belangrijkste zoekwoorden in de menu van jouw website. Dit zorgt voor een makkelijke navigatie waardoor hij ook sneller vindbaar is door Google.
  • Metatitle en metadescription
    De metatitle en -description zijn de titel en beschrijving van jouw website die Google in de zoekresultaten toont. Verwerk zeker in de metatitle het belangrijkste keyword van die pagina.

On-page optimalisatie tips

  • Afbeeldingen Voorzie de gebruikte afbeeldingen van goede zoekwoorden en omschrijvingen. Denk hierbij ook aan de bestandnaam en alt tekst.
  • Headings Naast de hoofdtitel (H1) van de pagina, zijn ook de subtitels (h2 en h3) belangrijk. Zowel voor Google als voor de leesbaarheid van de tekst.
  • Interne (tekst)links Interne links zoals “klik hier” zijn nietszeggend, gebruik daarom liever bepaalde zoekwoorden om naar andere pagina’s te linken en verwijzen.
  • Synoniemen Google kijkt ook naar de synoniemen van kernwoorden. Ook deze kan je opnemen in je content.

Let wel op met overmatig gebruik aan zoekwoorden. Als je de tekst volpropt, zal dit een negatief effect hebben op de leesbaarheid en gebruikerservaring. Bovendien herkent Google deze “keyword spamming” en houdt hij hiermee rekening bij de positie van de resultaten.

Schrijf dus steeds je tekst in functie van de bezoeker:

  • Plaats het zoekwoord waarmee je jouw doelgroep wil lokken in de eerste paragraaf;
  • Zorg voor voldoende content, voorzie elke pagina van minstens honderd woorden;
  • Baken alle vragen af die jouw bezoeker eventueel kan hebben;
  • Link naar relevante informatie binnen de website;
  • Indien je naar externe websites verwijst, verwijs dan naar betrouwbare websites met autoriteit om de betrouwbaarheid van je informatie te garanderen.
Om consistent te blijven, is het aan te raden om de keywords door te trekken naar alle vormen van jouw communicatie zoals social media, nieuwsbrieven en e-mails, offline content, … enz.

Zoektermen blijven opvolgen

Als je de zoekwoorden slim selecteert en integreert op je website, dan zal je meer kans hebben om sneller gevonden te worden met deze zoekwoorden in de zoekresultatenpagina van Google. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de populariteit van bepaalde termen constant verandert en dat jouw concurrenten ook continu bezig zijn met het behalen van een hoge positie.

Hierdoor is het belangrijk om de positie van jouw website regelmatig op te volgen, en indien nodig de pagina’s te updaten en aanvullen met nieuwe content en nieuwe zoekwoorden.

Wil jij ook een hogere positie in Google? Als online marketing bureau helpt Key2info jouw website hoger in Google te plaatsen. Vraag je gratis websiteanalyse aan!

Onze ervaren marketeers gaan dan gratis met je in gesprek en bekijken jouw online marketing mogelijkheden, met als doel jouw gepersonaliseerde online marketing strategie op te stellen.

Deel deze blog met uw netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hulp nodig? Contacteer ons of vraag vrijblijvend een gratis website analyse aan

bruno talk

Heb je een profiel opgesteld voor je bedrijf? Proficiat, de eerste stap is gezet! In dit artikel vertellen we je hoe je je account verder kan finetunen zodat je optimaal weergegeven wordt in Google.
Heb jij je Google bedrijfspagina nog niet ten volle benut of zelfs nog niet geclaimd? Dan laat je veel kansen liggen, zeker als lokaal bedrijf. Ben je een lokale speler? Dan is dit één van de eerste kanalen die je zou moeten opzetten en optimaliseren, samen met je website.
Een vaak gebruikte tool door SEO-specialisten zijn de search operators van Google. Dit zijn queries die je ingeeft in Google, zodat je veel geavanceerder kan zoeken in Google in vergelijking met enkel het gebruik van zoekwoorden. Ga op zoek naar specifieke content of sluit bepaalde zoekwoorden uit met deze vijf handige search operators.
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.
Vorige
Volgende
Vergeet in 2023 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 25 oktober ‘Wereld Pasta dag’ is?
Heb je een profiel opgesteld voor je bedrijf? Proficiat, de eerste stap is gezet! In dit artikel vertellen we je hoe je je account verder kan finetunen zodat je optimaal weergegeven wordt in Google.
Heb jij je Google bedrijfspagina nog niet ten volle benut of zelfs nog niet geclaimd? Dan laat je veel kansen liggen, zeker als lokaal bedrijf. Ben je een lokale speler? Dan is dit één van de eerste kanalen die je zou moeten opzetten en optimaliseren, samen met je website.
Wil je graag reviews vermelden op je website of uitpakken met de mening van tevreden klanten op je social media? Dan is het belangrijk om veel én kwaliteitsvolle reviews te verzamelen. Maar hoe krijg je nu meer reviews? Dat leggen we je graag uit in dit artikel.
Op vrijdag 26 november 2021 is het zover: Black Friday, de dag van het jaar waarop veel consumenten zitten te wachten. Het is dan ook de ideale kans om klanten te overtuigen om te shoppen aan mooie kortingen. Black Friday brengt wel wat marketingwerk met zich mee. Bekijk onze tips en overloop de checklist om helemaal klaar te zijn voor Black Friday.
Vergeet in 2022 geen enkele belangrijke datum met onze handige contentkalender! Wij bundelden voor jou de interessantste - en soms ook gekste - data. Wist je trouwens dat het op 26 september Wereld Chocoladedag is? Wij zijn alvast fan!
Een vaak gebruikte tool door SEO-specialisten zijn de search operators van Google. Dit zijn queries die je ingeeft in Google, zodat je veel geavanceerder kan zoeken in Google in vergelijking met enkel het gebruik van zoekwoorden. Ga op zoek naar specifieke content of sluit bepaalde zoekwoorden uit met deze vijf handige search operators.
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.
Vorige
Volgende
Logo-key2info-web

wordt

about bruno agency

Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!