Op vrijdag 24 november 2023 is het zover: Black Friday, de dag van het jaar waarop veel consumenten zitten te wachten. Het is dan ook de ideale kans om klanten te overtuigen om te shoppen aan mooie kortingen. Black Friday brengt wel wat marketingwerk met zich mee, zo moet je denken aan het bekendmaken van acties op sociale media en via nieuwsbrieven. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website helemaal klaar staat met aantrekkelijke banners en de juiste kortingen zijn geprogrammeerd. Wil je van deze Black Friday een succes maken? Bekijk dan onze handige marketingtips.
Voor we onze marketingtips met jou delen, willen we kort even uitleggen wat Black Friday juist is zodat je weet wat klanten verwachten.
Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het valt altijd op de dag na Thanksgiving, dus elke vierde vrijdag van november. Black Friday is een dag waarop veel winkels straffe kortingen geven aan hun klanten. Voornamelijk in elektrozaken en in kledingwinkels zien we dat veel mensen hierop zitten te wachten. Met Black Friday begint het koopseizoen naar de feestdagen toe. Het is de ideale gelegenheid om cadeaus te kopen voor vrienden en familie en dit aan een voordelige prijs.
Of je nu 20, 30 of wel 70% korting geeft, bijna elke winkel of ondernemer doet mee met Black Friday. Hoeveel korting je moet geven, hangt af van de sector waarin je bedrijf actief is. In sommige branches zien we dat men vaak hoge kortingen geeft zoals bv. in elektrozaken.
Je kan natuurlijk zelf bepalen hoeveel korting je geeft en op welke producten. Tip: kijk eens rond om te zien hoeveel korting concurrenten geven zodat je weet waar jouw winkel of onderneming gepositioneerd is.
Cyber Monday is altijd de eerste maandag na Black Friday. Op Black Friday kunnen consumenten kortingen verwachten in zowel fysieke winkels als online.
Met Cyber Monday is dit anders, hier ligt de focus voornamelijk op goede deals in webwinkels. In tegenstelling tot Black Friday doen veel minder winkels hieraan mee. Je kan dus zelf kiezen of je jouw promoties op deze twee dagen laat lopen of dat je eventueel zelfs een heel Black Friday weekend houdt.
Als marketing agency zetten we voor verschillende klanten Black Friday campagnes op. Na deze periode bekijken we de statistieken en vergelijken we deze met andere dagen. We merken op dat Black Friday zorgt voor een piek in verkopen of afspraken in de winkel. Dit gaat dan over verschillende sectoren, van kledingzaken tot juweliers.
Sta je na deze cijfers ook te popelen om aan de slag te gaan met de communicatie rond Black Friday? Bekijk dan zeker deze tips zodat je niets vergeet.
Eerst en vooral is het belangrijk om na te denken over welke promoties je gaat hanteren. Zorg ervoor dat dit ook in je website is ingesteld. Bij veel e-commerce systemen heb je de mogelijkheid om promoties in te stellen voor een bepaalde periode. Heb je dit niet? Niet getreurd, er bestaan heel wat WordPress plugins waarmee je deze promoties kan instellen. Een plugin die we zelf graag gebruiken is Discount Rules. Dit is een plugin voor websites die werken met WooCommerce.
Nu alle promoties klaar staan, is het natuurlijk belangrijk om je klanten te informeren over deze aanbiedingen. Je huidige klantenbestand kan je makkelijk informeren door social media posts te plaatsen op Facebook en Instagram. Zorg voor een opvallende visual die er uitspringt tussen al die andere social media posts over Black Friday.
Daarnaast is ook e-mailmarketing heel belangrijk. Via nieuwsbrieven kan je klanten informeren over de aanbieding en ze rechtstreeks naar de website sturen. Het voordeel van nieuwsbrieven is dat je er veel mensen mee kan bereiken en ze een hoge conversiegraad hebben. Ook hier kan je best kiezen voor een visual die opvalt. Kies ook een onderwerp waarmee je jouw nieuwsbrief er kan doen uitsteken in de inbox van je klanten. Gebruik dus een leuk onderwerp en originele slagzin. Tip: ook emoji’s doen het goed in het onderwerp van een nieuwsbrief (niet te veel).
Je wilt natuurlijk niet alleen je huidige klanten bereiken met je promoties, maar ook nieuwe klanten aantrekken. Dit kan je doen door social media advertenties en Google advertenties in te zetten.
Via social media advertenties kan je mensen gaan targetten op basis van hun interesse in bepaalde onderwerpen. Hierdoor kan je dus makkelijk mensen aantrekken die voldoen aan de kenmerken van jouw doelgroep. Met Facebook Ads kan je verschillende advertenties laten lopen. Je kan kiezen voor een carrousel met verschillende producten waarop de promoties actief zijn of via single image advertenties om mensen te overtuigen naar jouw website te surfen.
Bij social media advertenties zijn de visuals enorm belangrijk. Zorg dus dat je aantrekkelijke visuals hebt om mensen te overtuigen door te klikken en te stoppen met scrollen in hun social media feat.
Tip: Zet de korting mee op de visual zodat dit meteen in het oog springt bij de consument.
Weet je niet goed hoe je een aantrekkelijke visual kan opmaken of wil je dit liever uitbesteden aan professionals? Neem contact met ons op en laat je helpen door onze graphic designer.
Met Google advertenties kan je mensen bereiken die op zoek zijn naar een bepaald product. Dit kan heel interessant zijn voor elektrowinkels. Zo kan je advertenties maken voor mensen die zoeken naar “smartphone kopen Lier” of “hp computer kopen”. Het kan wel wat tijd in beslag nemen om deze campagnes in elkaar te steken. Laat je dus bijstaan door onze experten op vlak van online marketing, zij kunnen je helpen om effectieve Google Ads campagnes op te zetten.
Adverteer je al op Google Ads? Vergeet dan zeker niet promotie extensies toe te voegen aan je advertenties. Hierdoor valt je advertentie nog beter op en zullen mensen sneller klikken op jouw advertentie.
Je hebt vast en zeker al wel eens gehoord van Google Mijn Bedrijf. Dit zie je namelijk meteen aan de rechterkant in Google als je op zoek gaat naar jouw winkel. Via dit kanaal kan je ook posts maken om een bepaalde actie in de kijker te zetten.
Dit is dus ook de ideale gelegenheid om jouw Black Friday promoties te tonen aan mensen die via Google op zoek zijn naar jouw winkel of bedrijf. Deze posts zijn bovendien helemaal gratis, net zoals een organische social media post.
Als mensen op Black Friday op jouw website terecht komen, dan wil je dat ze direct de weg vinden naar je promoties. Communiceer dus meteen je Black Friday deals op de homepagina. Dit kan bijvoorbeeld door een opvallende banner. Je kan ook zorgen voor een aparte pagina waar alle Black Friday promoties gegroepeerd staan.
Om ervoor te zorgen dat je zeker niets kan vergeten hebben we een handige checklist opgemaakt waarbij je alles kan afvinken zodat je helemaal klaar bent voor Black Friday of Cyber Monday.
Disclaimer I Privacyverklaring I Algemene Voorwaarden I Cookie instellingen I © 2024 bruno. I Website by bruno, digital agency Lier
Tijd om jouw vernieuwde digital sidekick bruno te verwelkomen! Hetzelfde steengoed agency, maar nu ook met een naam die even stevig is als onze service. Leer bruno kennen op onze vernieuwde website!
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_GRECAPTCHA | 5 maand 27 dagen | Deze cookie is ingesteld door de Google recaptcha-service om bots te identificeren om de website te beschermen tegen kwaadaardige spamaanvallen. |
_wpfuuid | 11 jaar | Deze cookie wordt gebruikt door de WPForms WordPress-plug-in. De cookie wordt gebruikt om de betaalde versie van de plug-in in staat te stellen gegevens van dezelfde gebruiker te verbinden en wordt gebruikt voor enkele extra functies, zoals de Form Abandonment-add-on. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 jaar | Deze cookie is ingesteld door de plug-in voor cookietoestemming van de AVG en wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies in de categorie "Advertentie" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Analytics" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 maand | De cookie wordt ingesteld door GDPR-cookietoestemming om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Functioneel" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookies worden gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Noodzakelijk" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies op te slaan in de categorie "Overig. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 maand | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Prestaties" op te slaan. |
elementor | nooit | Deze cookie wordt gebruikt door het WordPress-thema van de website. Hiermee kan de website-eigenaar de inhoud van de website in realtime implementeren of wijzigen. |
viewed_cookie_policy | 11 maand | De cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent-plug-in en wordt gebruikt om op te slaan of de gebruiker al dan niet toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies. Het slaat geen persoonlijke gegevens op. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
bcookie | 2 jaar | LinkedIn stelt deze cookie van LinkedIn-deelknoppen en advertentietags in om de browser-ID te herkennen. |
bscookie | 2 jaar | LinkedIn stelt deze cookie in om uitgevoerde acties op de website op te slaan. |
lang | sessie | LinkedIn stelt deze cookie in om de taalinstelling van een gebruiker te onthouden. |
lidc | 1 dag | LinkedIn stelt de lidc-cookie in om de selectie van datacenters te vergemakkelijken. |
UserMatchHistory | 1 maand | LinkedIn stelt deze cookie in voor het synchroniseren van LinkedIn Ads ID. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 jaar | De _ga-cookie, geïnstalleerd door Google Analytics, berekent bezoekers-, sessie- en campagnegegevens en houdt ook het sitegebruik bij voor het analyserapport van de site. De cookie slaat informatie anoniem op en kent een willekeurig gegenereerd nummer toe om unieke bezoekers te herkennen. |
_ga_RM3KWSN1W3 | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google Analytics. |
_gat_UA-98257257-1 | 1 minuut | Een variatie op de _gat-cookie die is ingesteld door Google Analytics en Google Tag Manager om website-eigenaren in staat te stellen het gedrag van bezoekers te volgen en de prestaties van de site te meten. Het patroonelement in de naam bevat het unieke identiteitsnummer van het account of de website waarop het betrekking heeft. |
_gcl_au | 3 maand | Geleverd door Google Tag Manager om de advertentie-efficiëntie van websites die hun services gebruiken te experimenteren. |
_gid | 1 dag | Geïnstalleerd door Google Analytics, slaat de _gid-cookie informatie op over hoe bezoekers een website gebruiken, terwijl er ook een analyserapport wordt gemaakt van de prestaties van de website. Sommige van de gegevens die worden verzameld, omvatten het aantal bezoekers, hun bron en de pagina's die ze anoniem bezoeken. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minuten | Hotjar stelt deze cookie in om de eerste paginaweergavesessie van een gebruiker te detecteren. Dit is een True/False-vlag die is ingesteld door de cookie. |
_hjFirstSeen | 30 minuten | Hotjar stelt deze cookie in om de eerste sessie van een nieuwe gebruiker te identificeren. Het slaat een waar/onwaar waarde op, die aangeeft of het de eerste keer was dat Hotjar deze gebruiker zag. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuten | Hotjar stelt deze cookie in om te weten of een gebruiker is opgenomen in de gegevenssteekproef gedefinieerd door de paginaweergavelimiet van de site. |
_hjTLDTest | sessie | Om het meest algemene cookiepad te bepalen dat moet worden gebruikt in plaats van de hostnaam van de pagina, stelt Hotjar de _hjTLDTest-cookie in om verschillende URL-substringalternatieven op te slaan totdat het mislukt. |
CONSENT | 2 jaar | YouTube plaatst deze cookie via embedded youtube-video's en registreert anonieme statistische gegevens. |
nQ_cookieId | 1 jaar | Albacross stelt deze cookie in om bedrijven te helpen identificeren voor betere leadgeneratie en effectievere advertentietargeting. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 maand | Deze cookie wordt door Facebook ingesteld om advertenties weer te geven op Facebook of op een digitaal platform dat wordt aangedreven door Facebook-advertenties, na een bezoek aan de website. |
fr | 3 maand | Facebook stelt deze cookie in om relevante advertenties aan gebruikers te tonen door het gebruikersgedrag op internet te volgen, op sites die een Facebook-pixel of sociale plug-in van Facebook hebben. |
IDE | 1 jaar 24 dagen | Google DoubleClick IDE-cookies worden gebruikt om informatie op te slaan over hoe de gebruiker de website gebruikt om hem relevante advertenties te presenteren en in overeenstemming met het gebruikersprofiel. |
test_cookie | 15 minuten | De test_cookie wordt ingesteld door doubleclick.net en wordt gebruikt om te bepalen of de browser van de gebruiker cookies ondersteunt. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 maand 27 dagen | Een cookie die door YouTube is ingesteld om de bandbreedte te meten die bepaalt of de gebruiker de nieuwe of oude spelerinterface krijgt. |
YSC | sessie | YSC-cookie is ingesteld door YouTube en wordt gebruikt om de weergaven van ingesloten video's op YouTube-pagina's bij te houden. |
yt-remote-connected-devices | nooit | YouTube plaatst deze cookie om de videovoorkeuren van de gebruiker op te slaan met behulp van embedded YouTube-video. |
yt-remote-device-id | nooit | YouTube plaatst deze cookie om de videovoorkeuren van de gebruiker op te slaan met behulp van embedded YouTube-video. |
yt.innertube::nextId | nooit | Deze cookie, ingesteld door YouTube, registreert een unieke ID om gegevens op te slaan over welke video's van YouTube de gebruiker heeft gezien. |
yt.innertube::requests | nooit | Deze cookie, ingesteld door YouTube, registreert een unieke ID om gegevens op te slaan over welke video's van YouTube de gebruiker heeft gezien. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_gtm_ssc | 1 jaar | Geen beschrijving |
_hjSession_1740873 | 30 minuten | Geen beschrijving |
_hjSessionUser_1740873 | 1 jaar | Geen beschrijving |
AnalyticsSyncHistory | 1 maand | Geen beschrijving |
li_gc | 2 jaar | Geen beschrijving |
nQ_userVisitId | 30 minuten | Geen beschrijving beschikbaar. |